tisdag 9 juni 2009

Viva Italia








Det är Italien nu.








Kvällens projekt: gnocci. Först kokar man tydligen potatis, typ ett kilo. Pressar denna.




Klafsar ihop potatisen med ett ägg, salt och lite muskot. Sedan i med mjöl, tror att det skulle vara 4 dl men behövdes mycket mer. Knåda knåda. Sedan rullar man fina rullar.



Därefter skär man små bitar och trycker ut dem med en gaffel. Lägger på något mjöligt.




Försiktigt i kokande vatten (här vaknade den lilla och kaoset blev fullständigt så ingen bild blev tagen, hoppas ni förstår grejen) och fiska sedan upp dem när de flutit upp. Tadaaa!


Hur smakade det då? "Tja, klumpar", var As omdöme, men det var inte riktigt rättvist. Fint var det, mycket fint.













3 kommentarer:

  1. Malin, Petras kompis9 juni 2009 kl. 23:39

    Gud så gulligt han har tröjan. Vad är väl en ärm?

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa! Vad mysigt det ser ut!:) Blir inspirerad.
    Jag har varit helt borta ett tag. Inte från Åland. Har faktiskt varit här hela tiden, men borta i jobb och andra krav och måsten.
    Det känns som en evighet sen vi sågs och jag har inte heller lagt upp något här på evighet.
    Hoppas jag är tillbaka nu!
    Vill du ta ett glas vin eller fika nu i dagarna, helgen...jag jobbar som vanligt, men inte hela tiden. Fredag kväll exempelvis är jag ledig. Vad sägs?
    Hoppas du mår bra!
    PUSS!

    SvaraRadera
  3. Malin: han "vill älv" och har för mycket stolthet för att medge att något går snett :-)
    Liz: Absolut! Hoppas att du är tillbaka! Jo! Jag ska på Pettson och Findus imorgon men framåt nio skulle jag absolut kunna ta ett glas (kanske inte hela rundan med Arken men...) Till helgen kan jag också. Har massa med hus och flytt (till månadsskiftet blir det flytt!), men inga speciella tider så om du föreslår en tid så kan jag säkert. Eller imorgon som sagt! Men du, skicka ett mess för jag kollar inte internet på dagarna. Stor kram!

    SvaraRadera