söndag 3 maj 2009

Muffinkalas

Hej Petra och Lisa! Nu är jag tillbaka, men våren hann hem först. Mössöron,vitsippor som och kaffe på balkongen. Knirr och knarr i trappan upp till mig. Nu kör vi igång tycker jag..:)
Så här blev mina muffins till tvillingarna!
Läckra eller hur?
Här är receptet

3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft från en citron

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smören, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd det försiktigt ner i smeten.

5. Blanda i rivet skal och saft från en citron.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Glasyren:
3 dl florsocker
150 g philadelphiaost
1,5 dl hallon.

Bara rör ihop allting och bred på glasyren. Garnera med hallon.


























4 kommentarer:

  1. Jag gjorde också muffin nyligen. Blåbärs. De såg bedrövliga ut men smakade ganska gott. Sen såg jag att Leila rekommenderar att man använder en muffinform, gjorde du det?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag använde vanliga pappersformar...

    SvaraRadera
  3. Man ska ställa pappersformarna i formhållaren tror jag. Min miss var i alla fall att låta de stå i pappersformarna i väntan på att ugnen skulle bli ledig, de blev typ helt platta.

    SvaraRadera
  4. Ja, min första plåt med muffins blev också ganska platt och de stod i formarna länge.

    SvaraRadera